Hvordan jobber vi med å hente den indre motivasjon til nye mål?

image

Åshild og jeg har igjennom litt over ett år jobbet oss igjennom mange utfordringer og oppnådd utrolig resultater på mange måter. Noe av hemmeligheten for oss har vært at vi har hatt konkrete mål som vi har jobbet mot. Vi har støttet hverandre i motgang for vi har vært åpen om hvordan vi har det og hva som skal til for å drive oss videre mot målet. Vi har gjennom livstilsendringen tatt av de kilo vi hadde for mye, trent oss mot mål som skirenn og sykkelrittet Bergen – Voss. Vi har giftet oss og nå i sommer har vi begynt treningen mot målet Kilimanjaro.

Dette målet om å bestige Kilimanjaro kom i 2011 da jeg lå på sykehuset med en alvorlig sykdom. Jeg hadde på et tidspunkt fått beskjed at jeg kunne dø innen kort tid visst det var det de fryktet. På samme rom lå min far sin kusine på 93 år. En artig dame med særegenhet og glimt i øget. Hun hadde mange morsomme kommentarer som gjorde at vi fikk oss en god latter selv når redselen for å dø var en dominerende følelse akkurat da.

 

Da slo det meg at vi har to liv…. Det andre begynner i det vi innser vi bare har ett…

Da bestemte jeg meg at ikke honen om jeg skal dø nå. Jeg skal bli like gammel som hun på rommet. Når jeg blir 50 år midt i livet skal jeg være midt i verden, midt i Afrika på toppen av Kilimanjaro og si: YES I DID IT. Nå har jeg blitt 50 år, har trent meg opp, har oppnådd de mål som jeg satt meg på veien og nå gjenstår å bestige Kilimanjaro i august.

Dette har helt siden 2011 vært min indre motivasjon for å oppnå målet med å bestige Kilimanjaro. En indre motivasjon er viktig for å oppnå mål, og i og med dette var mitt mål, så må Åshild finne sin indre motivasjon for å nå toppen. Det hjelper ikke å gjøre det for min del, eller for at jeg skal ha selskap, for så tung er turen, og så mye forberedelser er det at hun må finne sin indre motivasjon visst hun selv skal ha en god opplevelse og ha følelsen av å oppnådd noe. Vi har trent mye mentalt så er ikke i tvil på at Åshild klarer å hente frem dette.

image

Det å lese om Kilimanjaro, om utfordringer vi kan få, om andres opplevelser av turen kan vekke denne motivasjonen. I tillegg til å planlegge hva vi må ha med, hva vi skal gjøre osv. Vi er på vei med denne delen av forberedelsene så vi er i rute.

Turen er bestilt og planene lagt. Vi kontaktet Jarle Traa som arrangerer turer til blant annet Kilimanjaro. Han har god erfaring og et solid opplegg som gjorde at valget falt på å reise med han.

Vi har etter at vi var ferdig med sykkelrittet Bergen -Voss tenkt at nå må vi trene ved å gå mye i fjell og gjerne med sekk så vi blir vant til belastningen som kroppen vil få på en sånn tur.

image

I og med vi bor i Bergen så har vi heldigvis fjell rett utenfor døren. Damsgårdsfjellet og Løvstakken har vi som mål å ta 3-4 ganger i uken i tillegg til innetrening på Aktiv 365 for variasjon med spinning og styrketrening. Grunnen til at vi trener så pass mye er at vi begge trenger å styrke ledd og bygge oss opp etter skader. Åshild røk et leddbånd i kneet i vinter og ved ustabil belastning og spesielt bratte nedover bakke kan dette bli en utfordring. Jeg har røket et leddbånd i ankelen og har ingen stabilitet i leddet. Jeg trakker derfor over fort med hoven ankelen som resultat. Dette er skader som kan hindre oss i å nå målet visst vi ikke forbereder oss godt nok.

 

Noen ganger spesielt når regnet pøser ned må vi grave frem den indre motivasjonen for å allikevel kle på oss og komme oss på toppen. Da har vi et motto som vi sier til oss selv: Vi har aldri angret på en tur vi har gått.

Er det noen som har lyst å være med oss på Kilimanjaro og tar utfordringen med oss hadde det vært kjekt. Vi kan være med å motivere, inspirere og være med å jobbe både mentalt og fysisk.

Visst du ikke kan gjøre alt, gjør alt du kan. Din vilje avgjør dine grenser.

Husk man har bare ett liv og grip det. Carpe diem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *